Czym są jednostki jakości?
Jednostki jakości są to kryteria na podstawie których oceniamy czy jakiś produkt lub usługa są dobrej jakości, czy jest to dla nas dobry wybór i czy oceniamy ten produkt/usługę jako wartościową i wartą zakupy czy też nie?
W przypadku produktów oraz usług, które na rynku istnieją bardzo długo i korzysta z nich znaczna część społeczeństwa określenie takich jednostek jest stosunkowo proste.
W zależności od naszych priorytetów np. dla samochodu mogą to być:
- wysokość spalania
- wielkość bagaznika
- przyspieszenie od 0 do 100km/h
- ilość systemów poprawiających bezpieczeństwo itd.
W przypadku szkoły, którą wybieramy dla swoich dzieci możemy kierować się takimi kwestiami jak:
- liczebność klas
- ilość języków obcych
- ilość zajęć dodatkowych na terenie szkoły itd
- średnia z egzaminów końcowych i procent przyjęć do szkół wyższego szczebla itd
Te jednostki ukształtowały się przez dziesiątki lat i zostały przetestowane przez miliony „użytkowników”
Jak natomiast tworzyć i komunikować jednostki jakości dla tak młodej i cały czas jednak niszowej branży i usługi jaką są treningi personalne?
Jeśli z usług klubów fitness korzysta w Polsce około 8% ludzi a z pośród tej grupy tylko około 20% korzysta z treningów personalnych to widzimy przed jak trudnym/lub łatwym zadaniem stoimy?
Skąd ludzie, którzy chcą wybrać trenera i rozpocząć treningi personalne mają wiedzieć czy dobrze trafili i na co mają zwrócić uwagę?
Ludzie tego w zdecydowanej większości nie wiedzą i nie potrafią rzetelnie ocenić.
Czerpią wiedzę z mediów społecznościowych, telewizji śniadaniowych, opinii sąsiadki która podzieliła się swoimi spostrzeżeniami i na podstawie informacji od Pani z recepcji, która w oczywisty sposób zachwala kadrę trenerską, pracującą w danym klubie.
Jaki może być tego efekt? Np. taki, że kryteriami jakości mogą stać się takie czynniki jak:
- rekord trenera w wyciskaniu na klatę
- wielkość obwodu bicepsa trenera
- stopień opalenizny
- ilość followersów w mediach społecznościowych
- to jak bardzo dany trener jest zachwalany przez konkretną Panią z recepcji w klubie itd
Niestety lub stety my te jednostki jakości musimy sami tworzyć i komunikować. Przykłady powyżej to droga na skróty, jest też oczywiście dłuższa i bardziej pracochłonna droga, która może wyglądać np tak:
Jeśli wybierzemy spójną strategię zorientowaną np.na kwestiach zdrowotnych to piszmy o tym, zadbajmy aby nasze opisy na stronie www i w mediach społecznościowych nawiązywały właśnie do tego a osoba, która kieruje do nas klientów (chyba, że zgłaszają się do nas bezpośrednio) była tego świadoma i potrafiła przekazać klientowi nasze atuty i jednostki jakości jakie budujemy.
Potwierdzeniem i dowodem na to co mówimy mogą być certyfikaty ze szkoleń jakie skończyliśmy, dyplom uczelni, na której studiujemy lub studiowaliśmy, rekomendacje podopiecznych którym pomogliśmy lub współprace z autorytetami medycznymi jak lekarze czy fizjoterapeuci z którymi konsultujemy naszych podopiecznych.
Jestem przekonany, że takie przedstawienie jednostek jakości naszej usługi trafi do potencjalnego klienta i bardzo ułatwi mu wybór.
Jeśli jesteś zainteresowany współpracą przy rozwijaniu swojego biznesu zapraszam do kontaktu:
trenerindywidualny.tg@gmail.com